ترشی فلفل سبز

ترشی فلفل سبز یکی از انواع ترشی های خوشمزه و خوشرنگ ایرانی است که علاوه بر اینکه می توانید از آن به عنوان یک چاشنی خوشمزه استفاده کنید ، می توانید برای تزیین غذاها نیز از آن بهره ببرید.

مواد لازم برای ۱ شیشه کوچک
فلفل سبز شیرین یا تند۵۰۰ گرم

ترخون۳ شاخه

سیر۶ حبه

سرکه سفیدبه اندازه کافی

نمبه اندازه کافی

دستور تهیه ترشی فلفل سبز
مرحله اول
برای تهیه ترشی فلفل سبز ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و فلفل سبزها را داخل آن می ریزیم سپس به حدی آب داخل قابلمه می ریزیم که ۴ انگشت تا روی فلفل ها را آب بگیرد، سپس قابلمه روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب زودتر به جوش بیاید.

مرحله دوم
پس از اینکه آب به جوش آمد ۴ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا نمک در آب حل شود و بعد قابلمه را از روی شعله بر می داریم و اجازه می دهیم تا آب سرد شود. سپس فلفل سبزها را می شوییم و در آبکش می گذاریم.

مرحله سوم
هنگامیکه آب داخل قابلمه سرد شد فلفل سبزها را داخل قابلمه می ریزیم و درب قابلمه را نیز می گذاریم و در کنار می گذاریم تا به مدت ۲۴ ساعت استراحت کند. این کار در جهت از بین بردن تلخی و تندی فلفل سبزها انجام می شود.

مرحله چهارم
پس از گذشت زمان استراحت فلفل ها درب قابلمه را بر می داریم و فلفل سبزها را در آبکش می ریزیم و آن ها را با آب می شوییم و به مدت ۱۵ دقیقه در آبکش می ریزیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی پارچه ای تمیز آن ها را پهن می کنیم.

مرحله پنجم
سپس با دستمال فلفل ها را دانه دانه خشک می کنیم و در سینی با فاصله می چینیم تا اگر هنوز رطوبتی در فلفل ها باقی مانده خشک شود.(رطوبت باعث کپک می شود) سپس سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و با دستمال خشک می کنیم.

مرحله ششم
سپس در بشقابی قرار می دهیم تا کاملا خشک خشک شوند.شیشه مورد نظر برای ترشی را می شوییم و خشک می کنیم و کنار می گذاریم تا اگر رطوبتی در آن باقیمانده خشک شود و بعد یک لایه از فلفل سبزها داخل شیشه می چینیم.

مرحله هفتم
در ادامه ۱ شاخه از ترخون و ۲ حبه از سیر را روی فلفل ها می گذاریم و بعد لایه بعدی فلفل ها را می چینیم و مجددا ترون و سیر روی آن ها قرار می دهیم.همین طور لایه های فلفل را می چینیم تا شیشه کاملا پر شود.

مرحله هشتم
در آخر سرکه سفید را روی فلفل ها می ریزیم تا کاملا روی آن ها با سرکه پوشیده شود و آن وقت درب شیشه را محکم می بندیم و در یخچال یا جای خنک و خشک به مدت ۱۰ روز نگهداری می کنیم تا ترشی فلفل سبز ما آماده شود و همراه با غذا نوش جان کنید.1


ترشی فلفل هالوپینو

ترشی هالوپینو بسیار خوشمزه است . از این ترشی در ترکیب انواع ساندویچ ها و اردورها استفاده می شو.د .این ترشی خوشمزه را می توان در کنار انواع غذاهای ایرانی مثل پلو ها و کباب ها نیز میل نمود.

مواد لازم ترشی هالوپینو
فلفل هالوپینو  15 عدد  

آب جوشیده شده  2 پیمانه

سیر 2 حبه درشت

شکر 4 قاشق سوپخوری

سرکه سفید 1 پیمانه

نمک 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه
سر تمام فلفل ها را جدا کنید. دقت داشته باشید این فلفل ها بسیار تند هستند و وقتی با آنها کار می کنید اصلا دستهایتان را به صورت یا چشمتان نزنید.

فلفل ها را به شکل حلقه ای برش دهید. دقت کنید برش ها زیاد قطور یا نازک نباشد. اگر قطور باشد هر برش حجم زیادی تندی به دهان وارد می کند و اگر زیاد نازک باشد می شکند و ترشی زیبایی نخواهید داشت.

سیرها را پوست بگیرید و روی سیر برش هایی بزنید.
 
لازم نیست سیر را خرد کنید چند برش داخل آن بزنید کافی است. از سیر درشت استفاده کنید.

سیرها را داخل تابه ای بریزید و آب را اضافه نمایید.

سرکه را نیز اضافه نمایید.

4 قاشق سوپخوری شکر در دستور داشتیم آن را نیز بیفزایید.

2 قاشق سوپخوری نمک نیز اضافه کنید.

ظرف را روی حرارت بگذارید تا مخلوط آب و سرکه به جوش آید . باید کمی صبر کنید و شعله گاز را کم کنید تا شکر و نمک در مخلوط آب و سرکه حل شوند.

وقتی شکر و نمک کاملا حل شد هالوپینوهای برش خورده را به مخلوط سرکه ای اضافه کنید.

حرارت را خاموش کنید و هالوپینوهای حلقه شده را داخل مخلوط سرکه ای استراحت دهید.
 
هر 3 دقیقه کمی فلفل ها را زیر و رو کنید تا تمام هالوپینو ها در تماس با مایع سرکه ای باشند.

بعد از 10 تا 15 دقیقه فلفل ها شروع به تغییر رنگ می کنند  . همان طور که در تصویر می بینید قسمتهایی که بیشتر در سرکه بوده اند تغییر رنگ محسوس تری دارند. مجدد فلفل ها را زیر و رو کنید تا تمام فلفل ها تغییر رنگ دهند و بافت آنها نرم تر شود.

وقتی تقریبا تمام هالوپینوها تغییر رنگ دادند با انبر آنها را از داخل مخلوط سرکه ای بردارید و در شیشه ای تمیز و عاری از هر آلودگی بریزید.

شیشه باید کاملا تمیز باشد . به این منظور آن را با آب داغ به خوبی بشویید و آبکشی کنید و بگذارید تا به خوبی خشک شود.
 
شیشه را کاملا پر کنید و هالوپینوها را داخل ظرف بریزید. دقت کنید و با حوصله این کار را انجام دهید تا برش ها له نشود و شکل و ظاهر خود را به خوبی حفظ کند.

سپس مخلوط سرکه ای را با کمک ملاقه یا قاشق بزرگی داخل شیشه و روی فلفل ها بریزید.

شیشه را کاملا پر کنید تا تمام فضای بین برش فلفل ها از مخلوط سرکه ای پوشیده شود.

درب ظرف را ببندید و در دمای محیط قرار دهید تا کاملا خنک شود سپس آن را در یخچال بگذارید.

بعد از 10 روز ترشی قابل خوردن است اگر دوست دارید بافت آن نرم تر باشد می توانید بعد از دو هفته درب شیشه را باز کنید و ترشی هالوپینو را مورد استفاده قرار دهید.

این ترشی خوشمزه در تهیه انواع اردور ، ساندویچ ، فینگرفودها و برخی نان ها کاربرد دارد.
 
برای سرو در کنار غذاهای ایرانی نیز بسیار خوشمزه و پر طرفدار است.
 
اگر تا به حال طعم ترشی فلفل هالوپینو را تجربه نکرده اید وقت را از دست ندهید و نسخه خانگی و خوش طعم آن را تهیه نمایید.2


 

ترشی فلفل سبز همدانی


مواد لازم برای یک شیشه ترشی
فلفل سبز: نیم کیلوگرم

ترخون: ۳ شاخه

سیر: ۶ حبه

سرکه سفید: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول؛ حرارت دادن مواد ترشی
در اولین مرحله از تهیه ترشی فلفل سبز تند باید فلفل‌ها را بشویید و به صورت خرد شده یا درسته داخل یک قابلمه بریزید. برای این ترشی از فلفل هالوپینو هم می‌توانید استفاده کنید. سپس در قابلمه به اندازه‌ای که فلفل‌ها کاملاً در آب فرو بروند، آب بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط تا زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوش آمد، ۴ قاشق نمک به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا نمک خوب در آب حل شود. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید آب سرد شود. این کار موجب از بین رفتن تلخی و تندی اضافه فلفل می‌شود.

مرحله دوم؛ استراحت دادن به فلفل سبزها
در مرحله دوم از ترشی فلفل سبز تند باید فلفل سبزها را از داخل قابلمه خارج کنید و در آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. بعد از سرد شدن آب داخل قابلمه، فلفل سبزها را دوباره داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید و برای ۲۴ ساعت به حال خود رها کنید. بعد از یک روز درب قابلمه را بردارید و دوباره فلفل سبزها را جدا کنید و در آبکش بریزید و با آب بشویید و برای ۱۵ دقیقه در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. در نهایت فلفل‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی
در سومین مرحله از درست کردن ترشی فلفل سبز باید فلفل‌ها را کاملاً با دستمال خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند. سپس سیرها را پوست بگیرید و کاملاً خشک کنید. حال یک لایه فلفل سبزهای کاملاً خشک شده را داخل شیشه بریزید. چند شاخه ترخون و سیر به آن اضافه کنید و بعد لایه بعدی را بچینید تا جایی که شیشه کاملاً پر شود. در آخر شیشه را با سرکه پر کنید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. درب شیشه را محکم کنید و آن را در یخچال قرار دهید. بعد از ۱۰ روز این ترشی فلفل سبز خوشمزه آماده است و می‌توانید آن را همراه غذا میل کنید.3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.parnianmedia.com
3.www.blog.okcs.com